how local are you?!

HOW LOCAL ARE YOU? Okey tuuudiaaa topic post aku kali ni…ok,maybe topic nie sesuai di post masa merdeka day nanti,tapi aku nak post skarang boleh? Haha,,takpe kan.. okey..so how local are you? Ada orang cakap

“very local LAH…every morning eat nasi lemak LAH..”
Okey..boleh jugak lah kan nak tunjuk kita nie local dengan ‘makanan’, takkan harihari nak makan western food beb? X cool lahkan..nasi lemak best ape..memang makan  orang Malaysia kan.. ;)

“I am very local! I love Malaysian food. My authentic LAHs say it all”
Mostly rakyat Malaysia akan menggunakkan perkataan LAH on they’re conversation, cube berhatikan betulbetul..mesti ada..aku pun sebenarnya taktau mana datangnya perkataan LAH nie.. “okey LAH” “I don’t know LAH” “u ask him LAH”

“I use the word ‘lah’ a gozillion times a day and I can’t live without rice, sambal belacan and tempoyak”
Sama macam kat atas tadi..berapa banyak kita guna perkataan lah dalam masa satu hari?if aku lah memang bergozillion2 satu hari..yess!sambal belacan,tempoyak,budu,cencaluk and whatever..is a local Malaysian food. Tu kira melambangkan identity makanan Malaysia lah..so local apee.. kan?

“I registered to be a voter 20 days after my birthday”
Yess..ada yang dah umur lanjut pun still tak mendaftar sebagai penggundi.macam ni ke local? Kita mendaftar sebagai pengundi nie sebab kerajaan Malaysia dah bagi kita hak untuk memilih siapa yang layak untuk dijadikan pemimpin. Okey kan sebab kita dah diberi hak.tinggal pilih je..thks to government sebab dah bagi kita hak untuk memilih pemimpin yg betul-betul layak..

Ada sesetengah dari kite nie yang confused Malaysian. Sebab being Malaysian is something utterly unique that requires you to be conditioned from birth. Ada jugak yang beraggapan they not local cause they hate a lot of stuff like rojak,cendol and pisang goring. Ada jugak cakap dorang tak local sebab tak tengok Malaysian movies. Bendabenda macam nie betul ke boleh membuktikan yang kita ni betulbetul local?
hurmmmm..idk.. :S
so..kalau tnya kat aku "how local are you" tgok lah keseluruhan isi post nie,aku menggunakan maglish,kalau aku nie local sngat  kenapa aku tak guna bahasa melayu? eh,tapi aku local malaysian lah! :P haha..chiao..

No comments:

Post a Comment