jangan nak judge orang kalau tak tahu siapa dia

hey guys, tengok title aku hari ni..okey,topik nya pasal ‘kau jangan nak judge orang kalau kau tak tahu siapa dia’. benda ni pernah jugak lah terjadi pada aku. orang tak kenal aku suka suki cakap aku sombong. okey,andai kata kita tak kenal orang tu,orang tu lelaki,tiba-tiba dia hai kita,takkan kita nak hai balik,tak ke nampak gatal sangat tu…kan? bukan nya sombong,tapi kita kena jugak jaga air muka kita,sikap kita,abis nanti kalau melayan tak ke orang dah bercerita pasal kita yang kita nie gatal.dah lagi satu hal kan..


sejujurnya,aku pun pernah jugak ter salah judge orang nie, pasal makcik kat kedai runcit nuh,b4 diz aku selalu nampak dia duk punggah barang kat belakang kedai tu, than satu hari tu dia berbual ngan aku yang cermin mata dia patah, nak betul kan duit lagi..nampak sangat makcik nie takde duit nak betul kan dia punya cermin mata yang patah tu..dah berapa minggu lepas tu…baru aku tahu yang dia tu rupanya isteri kepada tokeh besar kedai runcit tu.. kedai runcit tu dah ada  3 cawangan yang sangat berjaya.see..isteri tokeh besar pun nak keje kat belakang tabir kedai runcit tu tau.kita nie yang takde keje,duk sibuk memilih kerja yang konon nak ada standard.tuih.
so you guys..tolong lah jangan nak judge orang sesuka hati if korang betul2 tak tahu siapa orang tu, sebelum nak bercakap pasal seseorang tu,siasat lah dulu siapa dia,kalau dah betulbetul tahu siapa orang tu baru lah boleh judge.. if nak judge tu sila lah judge yang baik2 jangan nak berburuk2 jer..okey..so the moral of the story kau jangan nak judge orang kalau kau tak tahu siaapa orang tu. cheers!muah!


No comments:

Post a Comment